Kedvenc játékaink

Kedvenc játékaink

2019. dec. 21. • Istvánfy Gergő

Nemcsak szeretünk játszani – szoktunk is!

Hogy mit? Szinte mindent. Társasozunk, kártyázunk, szeretjük a szójátékokat, a rejtvényeket. A logikai és a szerencsejátékokat egyaránt. Több olyan játék is van, amelynek az elterjedése is részben a Mensa-tagoknak köszönhető, így mensás társaságban valószínűleg te is találkozol majd velük. Itt megtalálod a szabályokat.

2009 óta évente megrendezzük a Mensa Társasjátékversenyt, ahol nem a játékosok, hanem a játékok versengenek a győztes címért. A nevezés kritériuma, hogy a játék megjelenjen magyar nyelven az elmúlt egy évben és kiskereskedelmi forgalomban kapható legyen. Az ötletet az amerikai Mensa hasonló rendezvénye adta (Mensa Select), mely mára az egész világon elfogadott és elismert rangot jelent a nyerteseknek.

Győztes játékok listája

  • Bakos emlékverseny

    Az általunk nagyon kedvelt nyelvi játékot mi kereszteltük el így. Bárhol játszható, nem is kell hozzá sok minden: 6-12 ember, egyforma papírok, toll, no és természetesen a Bakos Idegen szavak és kifejezések szótára.

    A játék menete

    Az első ember (mindegy, hogy ki, úgyis sorban megy, és a végén mindenki szerepel egyszer) felüti a szótárt, és keres belőle egy olyan szót, amit a jelenlévők nem ismernek (önkéntes bevallás alapján). Ha megvan a kiválasztott fogalom, a többi játékos az előtte fekvő papírra felírja a szót, majd a néhány perces gondolkodási idő alatt elkészítik a szó definícióját - vagyis leírják azt, amit szerintük a szó jelenthet. Természetesen úgy kell írni, hogy azt mások ne láthassák. A kész definíciókat annak az embernek adják oda, aki a szót kiválasztotta. Közben a szóválasztó játékos is leírja saját papírjára az eredeti, tehát a szótárban szereplő meghatározást. Célszerű előre megállapodni, hogy az írásmódokban ne legyen feltűnő eltérés (lóbetűk, tinta színe, papír beosztása stb.), így nem lehet már a papír hátoldaláról megismerni, hogy arra éppen ki írt.

    Ha mindenki elkészült, a szót feladó játékos elolvasgatja a meghatározásokat (hogy később nevetésével, hangsúlyával ne áruljon el semmit), összekevergeti őket, hogy a sorrendből se lehessen következtetni arra, ki írta meghatározást.

    Ezután hangosan, egymás után, lehetőleg rezzenéstelen arccal és egyformán felolvassa a definíciókat (köztük az eredetit is), a játékosok pedig figyelnek. (Igen fontos, az olvasható írás, hiszen akinek az írása kibetűzhetetlen, az máris lebukott). A játékosok kigondolják, hogy melyiket tartják az igazinak.

    Ezután a feladó még egyszer felolvassa a meghatározásokat, a játékosok pedig egynél és csak egynél szavaznak (szavazni kötelező, de sajátra nem illik!), hogy szerintük melyik az igazi definíció. A felolvasó játékos az adott papíron jelzi, hogy a meghatározásra hány szavazat érkezett. Ezután elárulja, hogy melyik szerepelt a Bakos könyvben.

    Pontozás:

    aki olyan definíciót írt, amit elhittek, annyi pontot kap, ahányan elhitték
    aki helyesen szavazott a jó definícióra, az is kap egy pontot (ha van ilyen)
    aki véletlenül olyan meghatározást írt, amely gyakorlatilag megegyezik az eredetivel, szintén pontot kap
    Ezután a következő játékos választ szót, és így tovább.

    A játék pontozás nélkül is játszható, hiszen úgyis a vicc, az agyament hülyeségek és a nevetés a legszórakoztatóbb benne.

  • Kockázás
    Játékosok, segédeszközök

    Játszhatja 2-N ember, de 3 alatt nem elég élvezetes, 10 felett pedig már elég vontatott lehet.
    Játékosonként 5 db – tipikusan hatoldalú –dobókockára van szükség.

    A játék menete

    Minden játékos kiveti mind az 5 kockáját, de úgy hogy a többiek ne lássák.
    Valaki kezd. Megkísérli felbecsülni a kidobott számokat. Licitál.
    Eztán a jobbján ülő játékos következik. Két dolgot tehet. Vagy magasabb becslést ad, és akkor a rákövetkező játékoson a sor, vagy tamáskodik, azaz kijelenti, hogy szerinte az előző játékos licitje nem megalapozott. Ekkor a körnek vége, mindenki felfedi a kockáit, és eldöntik, hogy az utolsó licit jó volt-e vagy sem. Ha megállta a helyét, akkor a tamáskodó játékos válik meg egy kockájától, ha nem, akkor a túlzott becslést adó.
    Eztán a játékosok (megmaradt kockáikkal) újra dobnak, és a következő kört a tamáskodó jobb oldali szomszédja kezdi egy új licittel.
    A játék addig tart, mígnem már csak egy ember kezében marad kocka. Ő a győztes.

    A licitálás

    A licit tartalma a következő: Szerinteeeem a kezünkben lévő izé... X darab kockából legalább eeee... Y darab Z értékű. Például: Amondó vagyok, van itt 8 darab 3-as.
    A következő játékos hogy emelheti a licitet? Vagy a darabszámot növeli meg, és ehhez bármilyen értéket mondhat, vagy azonos darabszám mellett nagyobb értéket mond. Tehát nyolc hármasra mondhat például kilenc vagy több akármit, illetve nyolc négyest vagy nagyobb értéket.
    Hogy érdekesebb legyen a dolog, az egyesek speciális szerepet játszanak. Ők a dzsókerek. Számoláskor bármilyen értéket helyettesíthetnek. Tehát egy "van legalább 8 darab 3-as" kijelentést úgy kell érteni, hogy (az összes játékos kezében levő kockák között) a 3-asok és az 1-esek együtt legalább nyolcan vannak. Speciális az egyes abból a szempontból is, hogy erősebb a hatosnál. Azaz hét egyessel überelni lehet a "hét darab hatos" licitet.

    Taktika

    Ezt a fejezetet nem írjuk meg. 🙂

  • Maffia

    Sok mensás egyik kedvenc társasjátéka. A Maffiát Mensa-szerte játsszák az egész világon, a legenda szerint hozzánk is külföldről érkezett. Többféle változata létezik, mi a Mensa HungarIQában hosszú évek alatt kialakult – és a végsőkig tökéletesített – szabályokat adjuk közre. 

    Miután a játék elég összetett, a szabályokra is egy külön oldalt szántunk. Leírva nagyon bonyolultnak tűnhet, de ha egyszer kipróbáltad, mindent megértesz majd!

    A maffia szabályai
  • Paraszt Activity
    Játékosok száma:

    8-18 (kevesebb, vagy több is lehet, de kevésbé lesz élvezetes a játék)

    Előkészületek:

    Először is csapatokba kell rendeződni.
    Majd, mindenki kap 3 üres papírt, amire feladványt kell írnia. A feladvány lehet egy szó, de akár egy filmcím, ismert idézet, dalszöveg-részlet is. (Azért az ésszerűség határain belül). Minél viccesebbek és kreatívabbak, annál jobb lesz a játékélmény!
    A kész feladványokat hajtsátok egyformára, és gyűjtsétek össze egy sapkába!

    Játékmenet:

    A soron lévő játékos dolga, hogy fél-egy perc alatt (a feladványok számától függően eldönthető) bemutassa a lehető legtöbb feladványt a csapattársainak. Amelyik cetlit a társak kitalálták, azt a soron lévő játékos maga előtt gyűjti. Ha lejárt az idő, a jobbról következő játékos jön a megmaradt cetlikkel.

    Ez eddig nem is sokban különbözik az eredeti játéktól, ugye?

    A legfontosabb különbség az, hogy a Paraszt Activity során a feladványok ismétlődnek. A játék 5 körből áll, és mindegyik kör egy külön játéknem. Egy kör addig tart, amíg el nem fogyott az összes feladvány a sapkából. (Ha ekkor még van ideje az éppen soron lévő játékosnak, akkor elkezdheti a következő kört). Közben a csapattagok összeadják a gyűjtött pontjaikat, és lejegyzik egy papírra. A körök végén az összes feladvány cetli megy vissza a sapkába, tehát az új körre mindig az összes feladvány visszakerül.

    A körök:

    A "sima" Activity-vel ellentétben itt nem három, hanem 5 különböző játékmód létezik. Ebből az első kettő ismerős lehet, a hagyományos szabályokkal.

    1. körülírás
    A bemutató fél a leírt szón kívül bármit elmondhat a kitaláló félnek.

    2. mutogatás
    A bemutató fél némán, a testrészeit felhasználva adhatja elő a feladványt. Más tárgyat használni tilos.

    3. egyszavas
    a kitaláló félnek egyetlen, kapcsolódó szóból kell rájönnie a feladványra. 

    4. egy mozdulat
    A bemutató fél egyetlen "mozdulattal" illusztrálhatja a feladványt, azaz felvehet egy pozíciót, és abban állhat a találgatás alatt.

    5. csak mimika
    Ez során a bemutató fél kizárólag a fejének és az arcizmainak a mozgatásával, azaz érzelmek kifejezésével kommunikálhatja el a feladványt.

    A játékmódok sorrendjén nem lehet (és nem is érdemes) változtatni. Talán első hallásra nehéznek tűnnek az új feladványok, de higgyétek el: mire odaértek, már nagyjából emlékezni fogtok a feladványokra.

    Játék vége:

    Miután az összes kör lezajlott, a párok összeszámolják mind az öt körben elért pontjukat. Amelyik csapat többet gyűjtött, az a győztes!